W Banku Gospodarstwa Krajowego został utworzony Fundusz Gwarancji Rolnych (FGR), którego celem jest wsparcie gospodarstw rolnych i przedsiębiorstw przetwórstwa rolno-spożywczego (MŚP) w dostępie do finansowania poprzez udzielanie gwarancji oraz dofinansowania w formie dopłat do oprocentowania kredytów obrotowych objętych tymi gwarancjami*. Mityguje on skutki braku odpowiednich (z punktu widzenia banków) zabezpieczeń, m.in. w związku z ograniczeniami w zakresie egzekucji z majątku rolnika.
Podstawowe parametry gwarancji
- Zakres gwarancji - do 80 proc. kwoty kredytu
- Wysokość prowizji - 0 proc. kwoty gwarancji
- Maksymalne okresy gwarancji:
- kredyty obrotowe odnawialne: 39 miesięcy*,
- kredyty obrotowe nieodnawialne: 51 miesięcy, (tylko udzielone na cele niezwiązane z inwestycją realizowaną ze wsparciem ze środków EFRROW)
- kredyty inwestycyjne: 183 miesiące albo 120 miesięcy (dla pomocy de minimis) udzielone do 30 kwietnia 2024 r.
- Maksymalna kwota gwarancji - 5 mln zł (rolnik) lub 10 mln zł (przetwórca)
- Maksymalna kwota kredytu obrotowego - 200 tys. EUR (równowartość w złotych)
- Rodzaje pomocy publicznej - pomoc de minimis albo pomoc publiczna
* zmiana wprowadzona w celu ograniczenia skutków pandemii COVID-19.
Gwarancją z FGR może być objęty kredyt udzielony przedsiębiorcy, który jest:
- rolnikiem albo
- przetwórcą produktów rolnych, albo
- przetwórcą produktów nierolnych.
Objęcie gwarancją kredytu obrotowego odnawialnego, w tym kredytu w rachunku bieżącym, jest możliwe w przypadku:
- udzielania nowego kredytu,
- odnowienia limitu kredytu na kolejny okres,
- podwyższenia limitu kredytu.
Dopłata do oprocentowania kredytu
Dopłata do oprocentowania kredytu obrotowego*:
- dotyczy tylko kredytów obrotowych niepowiązanych z inwestycją EFRROW udzielonych z przeznaczeniem na bieżące finansowanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2025 r.
- dla kredytów objętych gwarancją w okresie od 1 października 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. dopłata do oprocentowania obejmuje okres kredytu nie dłuższy niż 24 miesiące, licząc od daty uruchomienia kredytu, i wynosi 7% rocznie od kwoty udzielonego kredytu**
- stanowi pomoc publiczną w przypadku kredytu udzielonego rolnikom oraz przetwórcom produktów rolnych albo pomoc de minimis w przypadku kredytu udzielonego przetwórcom produktów nierolnych.
Wysokość kwoty dopłaty do oprocentowania kredytu odpowiada wartości pomocy publicznej albo pomocy de minimis.
W przypadku objęcia kredytu gwarancją z FGR i dopłatą stanowiącą pomoc de minimis bank kredytujący jest zobowiązany do wystawienia dla przedsiębiorcy zaświadczenia o wysokości uzyskanej pomocy de minimis, która wykazywana jest w złotych oraz w euro.
Jeżeli wartość faktycznie udzielonej pomocy de minimis z tytułu dopłaty do oprocentowania kredytu, będzie inna niż wartość pomocy wskazana w wystawionym zaświadczeniu, bank kredytujący wystawia przedsiębiorcy nowe zaświadczenie, w którym wskazuje właściwą wartość pomocy oraz stwierdza utratę ważności poprzedniego zaświadczenia.
Warunki otrzymania dopłaty
- objęcie gwarancją z Funduszu Gwarancji Rolnych kredytu obrotowego udzielonego w okresie od 1 października 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. z przeznaczeniem na bieżące finansowanie działalności gospodarczej niepowiązanej z realizacją inwestycji wspieranej ze środków EFRROW*;
- złożenie Wniosku o dopłatę razem z Wnioskiem o udzielenie gwarancji z FGR;
- spełnienie warunków otrzymania odpowiednio pomocy de minimis (przetwórcy produktów nierolnych) albo pomocy publicznej (rolnicy oraz przetwórcy produktów rolnych);
- spłacenie przez kredytobiorcę odsetek od kredytu, naliczonych za dany okres odsetkowy przez bank kredytujący, w części niepokrytej dopłatą do oprocentowania.
* zmiana wprowadzona w celu ograniczenia skutków pandemii COVID-19. Stanowi element pakietu pomocowego BGK dla firm.
** na skutek zastosowania dopłaty do oprocentowania w ww. wysokości, oprocentowanie kredytu dla Kredytobiorcy nie może przekroczyć 1% na dzień udzielenia gwarancji, w okresie objętym dopłatą, z zastrzeżeniem możliwości zwiększenia oprocentowania płatnego przez Kredytobiorcę w przypadku wzrostu stopy WIBOR lub w przypadku naruszenia lub niespełnienia przez Kredytobiorcę zobowiązań, które wynikają z umowy kredytu.
