Internet stał się nieodłączną częścią naszego codziennego życia. Wykorzystywany jest do pracy, do nauki, wymiany informacji lub jako forma relaksu. Niestety z Internetu korzystają również osoby, które wykorzystują go do popełniania przestępstw. Użytkownicy Internetu nie zawsze zdają sobie z tego sprawę jak łatwo można stać się ofiarą cyberprzestępczości.
W trosce o bezpieczeństwo Państwa środków oraz danych ostrzegamy przed próbami wyłudzeń.
Na co zwracać uwagę?
- Jeśli coś sprzedajesz, a kupujący oczekuje podania numeru karty płatniczej, to masz do czynienia z oszustem ponieważ na numer karty nie ma możliwości dokonywania wpłat.
- Jeśli dzwoni do Ciebie ktoś podający się za pracownika banku i prosi o podanie pełnego loginu, hasła lub podanie kodu autoryzacji SMS, to masz do czynienia z oszustwem.
- Jeśli otrzymujesz wiadomość SMS/ e-mail/ Messenger z linkiem do dopłaty za usługi kuriera, to masz do czynienia z oszustwem.
- Jeśli sprzedajesz na serwisie OLX, a kupujący wysyła Ci za pomocą komunikatora WhatsApp link do InPostu, to masz do czynienia z oszustwem.
- Jeśli Twoi znajomi proszą Cię o pomoc finansową przez komunikator SMS /e-mail / Messenger, to najpierw zadzwoń do tej osoby w celu osobistego potwierdzenia tego faktu.
- Jeśli masz wątpliwości co do intencji, metod płatności lub zachowania osoby po drugiej stronie, to przed dokonaniem płatności i podaniem danych osobowych zadzwoń do banku.
Pracownicy banku posiadają odpowiednią wiedzą i doświadczenie by ustrzec Cię przed ewentualnymi oszustwami.
W przypadku wątpliwości skontaktuj się z naszym bankiem po numerem telefonu 41 377 60 16.
Z jakimi oszustwami możemy się spotkać w cyberprzestrzeni? KNF przygotował przegląd najczęściej pojawiających się oszustw internetowych.
Zobacz szczegóły na: https://cebrf.knf.gov.pl/
https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/cyberbezpiecze
nstwo