OSZUSTWO NA BLIK-a

Ostrzegamy przed oszustwami na BLIK!

Szanowny Kliencie,

dbaj o swoje pieniądze, nie daj się okraść! BLIK, mimo, że jest bezpiecznym środkiem płatności, czasem  jest  wykorzystywany  do kradzieży.

Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu BLIK, najczęściej za pomocą komunikatorów i portali społecznościowych (np. Facebook, Messenger). Oszust przejmuje konto znajomego/członka rodziny i podszywając się pod niego kontaktuje się z potencjalną ofiarą prosząc o pilną pożyczkę/wpłatę. W tym celu namawia do wygenerowania kodu BLIK, a następnie przesłania go „znajomemu”. Ofiara myśli, że rozmawia z osobą, do której konto faktycznie należało podaje kod BLIK, a następnie zatwierdza wypłatę. Najczęściej pożyczka/wpłata ma być na niewielką kwotę, obiecuje przy tym szybko ją zwrócić. Przestępca korzysta z tożsamości bliskiej osoby, w grę wchodzą emocje, szybkość działania, więc nieświadoma ofiara nie widzi konieczności dodatkowej weryfikacji.

Inne przykładowe scenariusze:

Sprzedaż na portalach ogłoszeniowych – ofiara wystawia produkt do sprzedaży, dostaje wiadomość od potencjalnego klienta, że jest on zainteresowany i chciałby dokonać zakupu. Następnie sprzedający otrzymuje link rzekomo do strony firmy kurierskiej, na której należy potwierdzić odbiór pieniędzy wpisując dane karty bankowej/kod BLIK/ dane do logowania do bankowości elektronicznej.

Pracownik banku – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku, który informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia kredytu. Prosi o podanie poufnych danych, np. dotyczących wysokości zgromadzonych środków na rachunku itd. Nieświadoma ofiara w stresie udziela wszystkich informacji. Następnie rozmówca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który ma pomóc w zdemaskowaniu oszusta.

Środki bezpieczeństwa, które mogą uchronić Cię przed oszustwem:

Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdź dokładnie jej podsumowanie: kwotę i do kogo ona trafi.

Jeśli znajomy przez komunikator prosi Cię o wygenerowanie i podanie mu kodu BLIK, zadzwoń najpierw do niego i dalsze czynności podejmij dopiero wtedy gdy z całą pewnością będziesz wiedział , że to z nim rozmawiasz.

Nie klikaj w linki z nieznanych źródeł i nie podawaj tam żadnych danych poufnych np. danych  do logowania do bankowości elektronicznej.

Przed zalogowaniem się na konto w banku upewnij się, że adres strony naszego banku jest właściwy. Nie podawaj danych do logowania na innych stronach.

Nigdy nie instaluj aplikacji, do których namawiają Cię nieznane osoby trzecie.

Nie loguj się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi, np. w galeriach handlowych.

Chroń swój telefon, aktualizuj na bieżąco oprogramowanie.